STPM Mikroekonomi bab 2- Permintaan dan Penawaran

2.1 Permintaan dan Penawaran

Permintaan简称DD(因为英文是demand,需求的意思)
-Keinginan, kemampuan dan kesanggupan pengguna membeli barangan pada sesuatu tingkat harga tertentu.

Penawaran简称SS(因为英文是supply,供应的意思)
-kuantiti sesuatu barang yang sanggup ditawarkan oleh pengeluar pada sesuatu tingkat harga tertentu.

Permintaan和Penawaran的分别:
  • Hukum 
Permintaan 
-Semakin tinggi harga sesuatu barang, semakin rendah kuantiti diminta.
-Semakin rendah harga sesuatu barang, semakin tinggi kuantiti diminta. 
(permintaan的概念很容易明白,就像你去超市买东西,看到平时很贵的酸奶突然很便宜,你肯定就越要越多,所以当一个物品的价格很低时,被需求就会越来越高)
-Hubungan antara tingkat harga barang itu dengan kuantiti diminta adalah songsang (negatif),这边的意思是只要一个物品harga上升,kuantiti diminta就会下降,相反,harga下降,kuantiti diminta 上升,也就形成了hubungan songsang。

Penawaran 
-Semakin tinggi harga sesuatu barang, semakin tinggi kuantiti ditawarkan.
-Semakin rendah harga sesuatu barang, semakin rendah kuantiti ditawarkan..
(penawaran跟permintaan相反,penawaran是站在生产家的立场,就比如一开始mco时,口罩的价钱越来越高,变成口罩被生产得越来越多)
-Hubungan antara tingkat harga barang itu dengan kuantiti ditawarkan adalah terus (positif),也就是说当harga上升,kuantiti ditawarkan 也跟着上升,这个情况就叫hubungan terus。

  • keluk
Permintaan
Ulat KekeK: Mikroekonomi: Permintaan & Keluk Permintaan
- mencerun ke bawah dari kiri ke kanan (keluk permintaan的线是以左到右往下的方式), menunjukkan hubugan songsang antara tingkat harga barang dengan kuantiti diminta. (所以只要画出来了这个keluk,就能解释permintaan的原理,根据以上图表,在RM2 的那条横线下来就是4unit ,当RM 2下降至RM 1, 4 unit就上升至6 unit; 象反当RM 2上升至RM 3,kuantiti就从4 unit 下降至2unit.我们可以看到harga rendah, kuantiti diminta tinggi,相反,harga tinggi, kuantiti diminta rendah

Penawaran

-mencerun ke atas dari kiri ke kanan (penawaran的先是以左到右往下的方式),menunjukkan hubungan terus antara tingkat harga barang dgn kuantiti ditawarkan. (根据以上图标可以解释penawaran的原理,当物品的价格为RM4,生产的数量是50unit,但物品的价格是RM6时,物品产生的数量上升至70unit,所以我们可以看到harga rendah, kuantiti ditawar rendah,同样,harga tinggi, kuantiti ditawar tinggi

  • Fungsi
Permintaan
Persamaan yang menunjukkan hubungan songsang anatara tingkat harga dengan kuantiti diminta. (意思是物品价格和物品需求是对立的,因为价格上涨,需求下跌;价格下跌,需求下涨,所以可以看到相反,hubungan 就是songsang)
Formula: 
Qd = a-bP 或者P = a-bQ.
Qd意思是kuantiti diminta (需求)
P意思是harga barang(价格)
Penawaran
Persamaan yang menunjukkan hubungan terus antara tingkat harga dengan kuantiti ditawarkan. (意思是物品价格和出产需求的关系是相互的,因为价格上涨,出产需求也上涨价格下跌,出产需求也下跌,hubungan 就是terus)
Formula: 
Qd = a+bP 或者P = a+bQ.
Qd意思是kuantiti ditawar (出产需求)
P意思是harga barang(价格

2.2 Keseimbangan Pasaran
- keadaan apabila kuantiti ditawarkan adalah sama dengan kuantiti diminta, iaitu Qs = Qd pada tingkat harga tertentu. (市场均衡发生是因为物品出产的数量相等于物品需求的数量
  • 根据上面的rajah,我们可以看到keseimbangan pasaran dicapai pada titik e0 apabila SS = DD(penawaran = permintaan) pada harga RM2 dan kuantiti 13 unit. (这是因为出产=需求,卖家和买家都满意RM 2的价格)。
  • 我们假如harga dicapai pada titik RM3, kuantiti diminta adalah 8 unit, manakala kuantiti ditawarkan adalah 18 unit. (这是因为3块钱比2块钱的东西贵,降低了买家购买的欲望, 因此Kuantiti diminta是8 unit,相反,价格的上升可以让卖家赚的更多,因此卖家更愿意拉高出产数量,直至18 unit)
  • 可是,正因为卖家出产得多,买家买的少,就发生了lebihan penawaran sebanyak 10 unit(18 unit- 8 unit),因此stok akan bertambah dan pengeluar akan mengurangkan output.(这里的意思是卖家出产太多导致有许多存货,因此厂家会减少出产数量). Tingkat harga akan turun sehingga tiada lebihan penawaran dan keseimbangan dicapai semula pada harga RM 2 dan kuantiti 13 unit. (为了卖出货品,卖家通常会降低价格,所以价格会下降至RM 2,就达到了keseimbangan pasaran)
  • 相反,假如harga dicapai pada RM 1, kuantiti diminta adalah 18 unit, manakala kuantiti ditawarkan adalah 10 unit.(这是因为货品太便宜,permintaan 就上升), maka akan wujud lebihan permintaan sebanyak 10 unit.(8 unit- 10 unit). Oleh itu , stok berkurang dan pengeluar akan menambahkan output. Tingkat harga akan naik sehingga tiada lebihan permintaan.
  • Oleh itu, harga keseimbangan dicapai pada RM 2, dan kuantiti keseimbangan dicapai pada 13 unit.

我们要怎么知道一个物品的persamaan? 就得算出来,通常考试我们会遇到以下两个fungsi permintaan 和fungsi pernawaran:
Fungsi permintaan: Qd = 40-5P
Fungsi penawaran: Qs = 10+5p
teori ekonomi里面,keseimbangan pasaran: Qs = Qd
所以pada tingkat keseimbangan ,Qs = Qd;
10+5p = 40-5p                                             
5p+5p = 40-10
10p = 30                                
P = RM 3.00
   
Gantikan P dalam Qd:  40-5p = 40-5(3.00)  
 = 40- 15  
 Q= 25 unit.

评论

此博客中的热门博文

“MUET?怎么评分?重不重要?”

"中六经济科(EKONOMI)学习技巧?"

STPM MIKROEKONOMI BAB 1笔记

“中六生活?中六到底是怎样的?”

STPM Ekonomi Kerja kursus准备方法和资料

Ekonomi Malaysia (sem 3) bab 1 nota 笔记